Rockvárosok

A Cikk 2001-ben készült az Zenészmagazin részére.

Rockvárosok – Kecskemét

 Az Alföld hírös városa Kecskemét, amely Kodály Zoltán zenei hagyatékán nevelte és neveli jelenleg is zeneértő és zenét kedvelő ifjú polgárait. S mivel a lehetőség adott minden tehetségnek, hogy képzett muzsikussá váljon, így az évtizedek során több híres zenész egyéniség került ki innen.

Természetesen nem csak a komolyzenei életnek adott tehetségeket a város, hanem a könnyűzene is profitálhatott az itt felnőtt zenész generációkból. Ha csak az Erdei, a Háry, a Kuna, a Papesch, a Pulius, a Korb, a Kiss, a Mátrai, a Homoki vagy éppen az Ittzés családot említjük, országos sőt nemzetközi hírnevet könyvelhetünk el egyik-egyik említése kapcsán is. A zenei élet itt oly színes, hogy nincs is talán olyan műfaj, amely nem található meg a hírös városban.

A fesztiválok városa Kecskemét, s bár a főcímben a rockvárosok megnevezés szerepel mégsem mehetünk el szó nélkül a többi műfaj mellett sem.

Ki kell emelnünk a ragtime és a jazz nemzetközi hírű kecskeméti képviselőit a „Bohém” Ragtime és Jazz Band-et, amely márciusban rendezte a XI. fesztiválját. Vezetője Ittzés Tamás, aki fantasztikus munkabírással szervezi évről évre ezeket a fesztiválokat. Ez mellett a kecskeméti színház is helyet ad a jazz műfajnak minden évben egy héten át. Basa István jóvoltából kitűnő előadók fordultak itt meg az elmúlt időszakban. Leskowsky Albert hangszergyűjteménye nemcsak a hangszereknek, hanem a zenei műhelyeknek is otthont ad. Fesztiválja a világzene és a folklór határán reprezentálja a honi alkotókat. A country is helyet kap a városban Kneisz Viktor kitartó munkája nyomán. Vannak zenei alkotók, zeneszerzők, dalszerzők és kitűnő hangszeres szólisták és stúdió hangmesterek. Csak néhány név a hosszú listából. Háry Péter zeneszerző-hangszerelő, Szénási Paja dalszerző, Kormos Zsolti dalszövegíró, Szabó Zoltán dalszerző, Pulius Tibor hangszerelő-zeneszerző (Plug-In Stúdió), Cserny Kálmán stúdió tulajdonos( Origo Stúdió), Várkonyi Zsolti hangszerelő-hangmérnök.

A hőskor

No de nézzük a múltat. Ha a helyszíneket tekintjük, emlékezetes bulik voltak a 70-es évek elejétől az Ifjúsági Parkban, amely az Arany Homok Szálloda kerthelyiségében kapott helyet. Volt amikor szó szerint „szétszedték” a berendezést a fiatalok. Nem lehetett minden földi halandónak bejutni. Aki ügyes mászó volt azért megoldotta a kérdést. A hideg napokon a Közgazdasági Szakközépiskola nagyterme adott otthont a rock ifjú művelőinek. Ezeken a helyszíneken fellépett az összes jelentős banda, amely akkor Kecskeméten számított. Lehetőséget kaptak itt a rock zenészek az akkor élvonalbelinek számító fővárosi zenekarokkal közös műsorban. ( Például: Skorpió, Apostol, Syrius, Bergendy, s a szegedi East )

A kecskeméti rock zenészek állandó vendégei voltak a szelidi tavi, a tőserdei ifjúsági találkozóknak, amelyek a rock zene ünnepének is felfoghatóak voltak. A rock megjelenési helyei között említhetjük a kecskeméti Tiszti Klubot, a MÁV, a Fémmunkás, a Zománcipari Művek ifjúsági klubjait, valamint az akkori Városi Művelődési Ház Rákóczi úti épületét.

Most pedig nézzük kik is írják be nevüket Kecskemét rock történetébe.

1969-et írunk. Kecskemét Reszelőgyári kultur-szoba. Péntek esték. A Tif-Taff együttes lázasan dolgozik. Schmall Béci, Fuchs Laci, Nyitray Andris, Faragó Feri. E négyesre minden mai negyvenes emlékezik. Beatles, Rolling Stones, Yard Birds, Animals, Who és sokan mások az arany 60-asokból. Az említett rock klasszikusok és természetesen saját szerzemények a Tif-Taff repertoárján. A közönség pedig őrjöngött.

A Tif_Taff 71′-ben Nyitray helyett Monori Janival, majd Kovács Attilával bővült ki, s jött a legendás „credence”-s időszak. 1972-ben mindenki szétszaladt s jött az „ős” UFO korszaka. Pataky Tibi (basszus), Pulius Tibike ( szóló gitár), Fodor Dezsi /Posza/ (ének), Vincze Pistike (billentyű), Schmall Béci (dobok). Pár tökéletesre sikeredett Ten Years After, Santana, Deep Purple Colosseum és Emerson nóta, jó néhány buli, majd ez is robbant. Vicze Pisti helyett Fuchs Laci a bandában, majd Müller Andorral (szaxofon) Mihályi Trombival ( trombita) egészült ki. Fél éves felejthetetlen sikersorozat, ováció, Osibisa, Cichago, Deep Purple, Blood Sweat and Tears, If nóták sorozata következett. Meg kell említeni, hogy a korszakhoz képest tökéletes megszólalás, és örök emlékű Fuchs Laci jóvoltából tökéletes hangszerelés volt jellemző rájuk. Óriási országos érdeklődés és siker kisérte a hét „gonosz” munkásságát. Tiszavirág élet után 73-ban bye-bye UFO. Még ebben az évben összeáll a Fuchs, Faragó, Monori, Schmall, Müller, Mihályi féle modern Tif-Taff. A Kecskeméti Katona József Színház 1973-as évadnyitója után Kovács Attila „becsempészi” a bandát a „Képzelt Riport egy Popfesztiválról” c darab fő zenei szereplőjének. A színháznak nem tetszik a Tif-Taff név, így lett Transit a nevük. 1974-ben a premieren óriási siker, bulik, próbák, felvételek. Majd ennek is vége. A Transit név marad de tagcserék következnek. Marsa Józsi száll be. Új szín, új stílus, sok ötlet. Faragó Feri távozik így hatan viszik tovább a banda szekerét. A zenekar és az élet megy tovább. Újjászületések, felbomlások, átalakulások, megcsömörlések, fellángolások, siker, kudarc, öröm, bánat időszaka következik, majd többen a csapatból nyugaton keresnek kiutat a fullasztó magyar valóságból. Fuchs Laci később a színházi zeneszerzést választja, majd a Hobo Blues Band-ben alkotott örökérvényűt.

Bajai középiskolás fiatalokból alakult a Keens együttes amelynek tagjai (Zsembery István énekes, Gally Tamás billentyűs Cserny Kálmán gitár) alakították meg Kecskeméten az egyik legkeményebb rockzenét játszó Mozaik-Max együttest. Deep Purple, Led Zeppelin, és Jimi Hendrix nóták mellet néhány saját szerzemény is szerepelt műsorukban. Ebben a formációban már Gally Tamás helyett, Nyitray András és Tollas Fecó vette át a szerepet. Ez utóbbi zenekarból alakult később a Panoptikum melyben Halasi Misi basszus gitározott. A következő átalakuláskor Konzum Rt. Néven Pulai Jancsi és Kovács Misike csatlakozott még hozzájuk. A rock rajongók kedvencének számító formáció sajnos „jogutód” nélkül feloszlott. A nagy elődökből Zsembery István énekes, és Gally Tamás billentyűs később a fővárosban még több élvonalbeli zenekarban megfordult. Cserny Kálmán megalapította 1983-ban az Origo Hangstúdiót, melyből a mai napig számtalan híres lemez kerül ki, a Voga-Turnovszky duó-tól, a jelenleg is élvonalban lévő Krisz Rudolf, Zanzibár, UP! együttesekig.

A következő csapat a LUFY együttes, amely 1971-ben iskolazenekarként alakult. Tagjai Halasi Mihály (gitár), Kobold Tibor (ének,ütő), Pataki Tibor (basszusgitár), Pulius Tibor (gitár), Szabó Gyula (dob ) .

A zenekar műsorában megtalálhatóak Hendrix , Purple , Black Sabbath ( az együttes Black Sabbath c. lemezét teljes egészében játszotta ) Ten Years After dalok , de Santana – interpretálásukról voltak talán a legismertebbek. 1972- ben sokat játszottak építőtáborokban, szabadtéri bulikon. Érettségi után a zenekar a kalocsai Érsekkertben aktív zenéléssel töltötte a nyarat. A basszgitárosi posztot itt a helybéli Aszalós György töltötte be. Ő később a JAM-együttesben játszott, ahol az ismert Mándoki László dobolt .

1972 őszén Pataki és Pulius megalakította a az UFO együttest. Erről az előzőekben már szóltunk. 1974-ben ÁPRILIS néven ujjáalakult a zenekar. A régi LUFY tagok mellett Fodor Dezső ( Posza ) állt az énekesi poszton. A müsor jellegét tekintve a régi , War és Sugarloaf számokkal is kiegészítve. (Nem azonos a magyar Sugarloaf-fal ). 1975-ben ismét LUFY néven Vincze Istvánnal billentyűssel kiegészülve játszottak. A dalok között Clapton és külön érdekességként Focus nóták is szerepeltek.

A tagok közül jelenleg Pulius Tibor gitáros foglalkozik aktívan a zenével.

A Dokk együttes 1972-ben alakult az akkor szokásos két gitár, billentyű, dob, ének felállásban. Stílusát a Uriah Heep és a Grand Funk Rail Road együttesek zenéje határozta meg több éven keresztül. Később a 80-as évek elejétől fúvósok is csatlakoztak az együtteshez. Ezzel a rock-funky irányzat egyik helyi képviselője lett s ezekben az években jelentek meg saját szerzeményeik is. A zenekar kisebb megszakításokkal a mai napig is működik. Amatőr fesztiválok, és koncertek sikerei mellett igen emlékezetes két hetet töltött a zenekar a salgóbányai rocktáborban, amelynek a zárókoncertjén a Karthagó együttessel lépett színpadra. Jelenleg Kiss Imre dobos egyengeti az együttes sorsát.

A Glória együttes 1975-ben alakult Varga Sándor basszusgitáros vezetésével,

Két női taggal kiegészítve vokális zenét játszott. Műsorukra az ABBA volt nagy hatással. Közel tíz éves működés után oszlott fel.

A Hell’s Angels együttes szintén Kecskeméthez kötődő rock formáció volt.

A második generáció

A rock második generációja a 80-as években kezdett feljönni és igen érdekes

zenei színfoltot jelentett az országos palettán.

A Fly együttes nyitott a sorban. Ők eljutottak a KI MIT TUD-ra is és ezt követően egy „nagy oroszországi” koncert! következett, amely a „krímszkije zori” fesztiválon csúcsosodott. Élőben játszhattak a nagy orosz TV-ben, körülöttük száz számra tolongtak a KGB-s tisztek. Szóval nagy kaland volt.

De megérte! Tagok, Homoki Tamás (ének), Sebestyén Laci ( basszus), Kárpáti Zoli (dobok), Nagy Zoli (billentyű)

1985-től az Ars Légió-t üdvözölhettük Kecskeméten, melynek Sebestyén Laci (basszus), Sebestyén Peti (dobok), Kamakker László (billentyű), Szeverényi Mátyás (gitár) voltak a tagjai. Tanult zenészek kiművelt muzsikáját élvezhette a közönség számos alkalommal.

A legnagyobb reményű és szakmailag is a legnagyobb ívű karriert befutott csapat a Kortársak volt. A zenekar 1988. március 15-én alakult Kecskeméten. Tagjai Bíró Zoltán ( szaxofon), Farkas Imre”Yba” (dob), Háry Péter (basszusgitár), Lepés Gábor (szintetizátor) és Kormos Zsolt (ének-szöveg). Zenéjük az angolszász rockzenére épült. Kormos Zsolti szövegei pedig egyéni színben ötvözte a zenei elképzeléseiket. A Magyar Rádió 7 stúdiófelvételt és egy élő koncertet rögzített műsorukból. 1991-ben az AB popfesztivál I. helyezettjei voltak. Az ölelés sem véd című számuk a legjobb dalszöveg különdíját is elnyerte. 1992-ben a Magneoton kiadásában jelent meg a Hátsó ajtó a menyországba című kazettájuk. Az angol nyelvű változatot a zenekar Dandelion címmel jelentette meg CD-n. 1993-ban a Hungaroton kiadásában jelent meg a Május Gyermekei MC, CD. Klipp készült a Tükör és Maszk, a Gyilkol a nyár és a Napfogyatkozás című számukra. A zenekar ’93 szeptemberében határozatlan időre felfüggesztette működését.

A Misery együttes ’89-ben kezdte három taggal a működését. 1992 februárjában alakult újjá akkor már közönség előtt is játszottak. Következtek a meghívások és a fogadtatás is jó volt. 1993-tól új szólógitárossal kezdték el a munkát és megtalálták végleges irányvonalukat is. Igazi rokkerek, bőrruhában, motorokon szelték az utakat és zenéjük is ezt az életérzést közvetítette. Tagjai P.B.B (Petya) -basszus, vokál, Ináncsy (Gezuárd) Géza-dobok, Virág Joe (Viri)- szólógitár, James Rocky O Connor – ritmusgitár.

A Tus 6000 hard – rockot játszó zenekar szintén hozzátartozott Kecskemét rock életéhez. Saját számaik mellet szívesen játszottak Deep Purple, Rolling Stones szerzeményeket is. A tagok között találhattuk Káli Tibor – gitár, Nyitray András – basszusgitár, Gulyás Imre -dob.

S bár nem rock zenét hoztak a felszínre, fontos megemlíteni a Digital Scream sikereit is, amely a maga technós hangzásvilágával 1992-ben országosan ismertté vált. Janó írta a szövegeket és Ungyi Attila a zenéket tette hozzá az akkor teljesen újnak számító projecthez, Négy album, videó klipek, sok-sok fellépés és számtalan ötlet. Ennyi maradt belőlük, amely azután külön utakon folytatódott tovább mindkettőjüknél.

A Kordon együttes a 90-es évek elejétől kapott hangot a városban. A Basa

László gitáros által szervezett formáció a dallamos rock képviselője volt.

Ugyancsak ebben az időszakban létezett a Girl Deszka nevezetű tanítóképzős fiatalokból összeállt együttes.

Fontos megemlíteni az 1996-os Ki Mit Tud-os Free Hand Art Factory-t, amely a jazz és a rock határvonalán egyéni hangzásvilággal elképesztette a

szakmai közönséget is. Kitűnően képzett muzsikusok, kitűnő zenéje. Tagjai Erdei Péter- billentyű, Jéga Szabó Zsolt – basszus, Palotás Endre- dob. Sajnos rövid életű lett ez a sokra érdemesült trió.

Meg kell említenünk a Dockers együttest, amely 2001-ben a Dokk együttesből kiváló tagokkal működik tovább. Zenei irányzata széles skálán mozog. Játszák a rock kalasszikusokat

Meg kell említenünk a Lasy Bones együttest, akik már próbáik alkalmával is felkeltették az érdeklődést újszerű hangzásvilágukkal, egyéni zenei megjelenésükkel. S nem véletlen volt az indulás, hiszen a mai Vénusz-t üdvözölhettük személyükben, akikre büszke lehet Kecskemét zenei élete.

Néhány szó az elszármazottakról, akik a mai napig sok dicsőséget jelentenek Kecskemétnek. Lepés Gábor 1993-óta az Ákos project hangmérnöke és billentyűse. Számtalan budapesti hangstúdió (Pl.: Tom Tom Stúdió) hangmérnöke.

Háry Péter, aki városunkban élve 1993-óta az Ákos produkció színpadi zeneszerzője, hangszerelője. 1998-óta foglalkozik komplett albumok hangszerelésével. Pl: Vénusz, Zanzibár, Krisz Rudolf.

Kecskeméti Zenészegylet

  1. év decemberében hivatalosan is megalakult Kecskeméten a Zenészegylet. Azzal a céllal jött létre, hogy segítse az élő zenét művelő fiatalok szakmai munkáját, segítse az amatőr zenei mozgalom megújítását és elősegítse a civil szerveződéseket ezen a szakterületen.

Ez a szándék természetesen egybeesett azon kecskeméti és egyéb más településeken élő zenészek, énekesek, szólisták, alkotó személyek érdekeivel, akik felismerték, hogy egy idő óta űr támadt a profi és az amatőr zenei világ összefogása, munkájának koordinálása, érdekképviselete területén.

Jelenleg több mint 60 tagja van az egyesületnek, s folyamatosan emelkedik a taglétszám. A múlt évben több helyszínen bemutatkozott az egylet tagsága.

Fesztiválokon vett részt, maga is szervezett Rock Fesztivált, jótékonysági rendezvényeket szervezett, jótékonysági koncerteket rendezett idős otthonok, árvízkárosultak gyermekintézmények javára. Részt vett a VIII. Drog és Ifjúság 2001. évi koncert megszervezésében és adta a fellépőket ehhez.

A Kecskeméti Nyári Fesztiválon Kecskemét Főterén önálló koncertet szervezett az egylet, melynek igen jó sajtója is volt. Erről videó felvétel is készült.

Itt használjuk ki a lehetőséget, hogy ezúton is felhívjuk a zenészek figyelmét az egyletre és az elérhetőségünkre. Telefon: 06-30-9 686 044.

Szénási Pál Bertalan

Kecskeméti Zenészegylet